De Museumfabriek

Doe-activiteiten in de Fabriek 

Iedere dag zijn er heel veel doe-activiteiten in de Fabriek van TwentseWelle. Hier kun je de meest bijzondere knutsels maken en natuurlijk mag je ze mee naar huis nemen. Speciaal voor Frankenstein zijn er weer enkele nieuwe activiteiten toegevoegd. 

*Voor een aantal van de aangeboden activiteiten vragen wij een extra bijdrage voor de onkosten van het materiaal.


OMG… It’s a BES (Battery Eating Spider)!

Brrr, eng, een spin! Of vind je het dier juist tof? Uitvinder Eibert Draisma bedacht de BES - een batterij-etende spin die leeft op lege batterijen. Tijdens Frankenstein maak je jouw eigen elektronische spin - met knipperende, lichtgevende ogen in de Museumfabriek. 


BEAT IT! hartslagmeter

In gesprekken over mens en robots komt ons hart vaak ter sprake: is het ons hart dat ons onderscheidt van de onbezielde machines en robots? Maar is dat wel terecht en is iemand met een pacemaker ook al een beetje cyborg?

We integreren technologie steeds dieper in ons leven. In de Museumfabriek maak je de BEAT IT!, een hartslagmeter die bij iedere hartslag een piepje geeft! Hij werd bedacht door Eibert Draisma. 


Mechanische robothand

Hoe werkt dat eigenlijk, een hand? En hoe zou je een robothand kunnen maken zie je zelf kan bedienden zonder batterijen?


Bibberbotje

Voortbewegen gebeurt op oneindig veel manieren. Kronkelen, springen, vliegen, lopen, klimmen zijn allemaal voorbeelden. Sommige bewegingen zijn heel groot, sommige juist heel klein. Een bibberbotje is een robotje dat zich voortbeweegt door te bibberen. Hoe jouw bibberbotje gaat bewegen, dat zal je niet van tevoren weten. Dat moet je uitproberen. En als je vindt dat jouw bibberbotje anders moet bewegen, dan verander je gewoon iets. Meer poten, of juist minder. Een staart, of juist geen staart. Of je verplaatst de batterij. Alles kan! Je zal zien dat het uiterlijk, dus het er uit ziet, uiteindelijk bepaalt hoe het bibberbotje zich zal voortbewegen. Veel plezier!


Tekenrobots programmeren